lördag 16 januari 2010

Vargavintern blir kostsam.

Vilken underbar vinter vi haft, men det har varit kostsamt energimässigt och dåligt injusterade/projekterade hus har fått bekänna färg när temperaturen snuddat -20 strecket på temperaturmätaren.
Jag har på det nya året fått lägga energibesiktningarna och de långsiktiga åtgärdsjobben åt sidan och bara ryckt ut på akutjobb. Det är kallt i många bostadsföreningar. I en del fastigheter skiljer sig rumstemperaturen mellan 16 - 25 grader. Ny injustering behövs för att få en jämn normal temperatur för alla.

Inte blev det bättre i veckan i mina hemtrakter då det utbröt en Brand på Borås Energi, Flispannan hade kört på högvarv och de höga temperaturerna hade startat två bränder oberoende av varandra under samma dag.

Som tur var funkade sopförbränningen och energibolaget fick dra igång reservkraften (tyvärr olja) de har i olika delar av staden. Så de kunde iallafall leverera ca 80% till nätet och under fredagen vart temperaturerna på nätet uppe på normala 95 grader.

Boråsarna hade Kung Bore med sig och utetemperaturen under dessa två känsliga dagar låg runt -3 grader.
Vilken tur att det inte blev som tidigare i veckan ca -15, då hade det krävts mer än en varm filt hemma i soffan.



1 kommentar:

  1. I Uddevalla området där jag håller till har en del också haft det kallt, jag själv har klarat mig bra. Men värre har det varit för ett par bekanta jag har. Hos dem har temperaturen varit nere i 16-17 grader inomhus, då de båda är närmare 80år så har det varit tufft för dem.

    Ska bli skönt när våren kommer så man slipper kylan.

    SvaraRadera