söndag 10 oktober 2010

Nya tag

Så här efter min del i HSB Klimattåget, är jag tillbaks i vardagen och på agendan står energideklarationer.
Nu börjar jag ändå se ljuset i tunneln och livet efter deklarationerna men fram till nyår kommer jag jobba stenhårt med de resterande för spänt väntade brf-kunder. Efter det börjar nästa del, att hjälpa till med åtgärderna. Kan knappt vänta tills dess.

Just nu håller jag på med en förening som redan kommit väldigt långt i sitt arbete med att sänka energiförbrukningen. Tilläggsisolering vind, injustering värme, varvtalsstyrda fläktar och solvärme är några av åtgärderna de gjort. Nyckeltalet verkar hamna på är 113 kWh/m2 och år, nybyggnadskravet är 110.

Inte dåligt för ett hus byggt för 50 år sen.

3 kommentarer:

  1. Skriv gärna vad du kommer fram till för energibesparande åtgärder i fastighet du beskriver som redan verkar mycket energisnål.

    Mvh
    Stefan

    SvaraRadera
  2. Deklarationen är klar, jag rekomenderade byte av befintlig vindsisolering till bättre samt tillägg, idag har de spån på vinden och isoleringsförmågan är inte helt självklar, jag räknade halva mot nytt. Hittat ett företag (och pris) åt dem som kan forsla bort allt oxå.

    Sen har jag tagit fram förslag på byte från FT till FTX ventilation för lokaler i bottenplan, inte helt enkelt då frånluften idag går på samma fläkt som lgh-ventilationen. Tilluften tas på bottenplanens innegård. Jag har fått ihop kalkylen med 50% verkningsgrad.

    Jag har dessutom tipsat om småsaker så som att montera in varmvattenmätare i undercentralen så att de enkelt och billigt kan föra statistik över hur mycket av deras köpta/producerade kWh blir varmvatten, för att i framtiden få mer kunskap om vad man ska satsa på.

    SvaraRadera