torsdag 26 mars 2015

Energideklaration utan värde

En fastighetsägare kontaktade mig för några veckor sen om att han vill ha en ingående utredning om en byggnads förutsättningar för energisparande åtgärder. Frågan blev till ett projekt och vid uppstartsmötet fick jag ta del av dokument så som ritningar, energistatistik, OVK och energideklaration från 2010. Intressant tänkte jag innan jag öppnade den och läste att byggnadens energiprestanda uppgick till 205 kWh/m2 och år.














 
Det ger en väldigt hög energianvändning det och döm min förvåning när deklarationen inte innehöll ett enda rekommendation för energibesparande åtgärder. Skäms lite för hur usla kollegor som finns i branschen. Nu ska han i alla fall få en rapport som innehåller både förslag och kostnadskalkyler på åtgärder som sänker energiförbrukningen till bästa inomhusklimat.

Hur svårt kan det vara när förbrukningen är över dubbelt så stor som dagens nybyggnadskrav på 90 kWh/m2?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar