tisdag 28 april 2009

Telefonen

Telefonen har ringt intensivt de två senaste dagarna efter att jag varit med i ett reportage i tidningen Hemma i HSB. Ämnet är hett, jag hjälper en förening att byta från dyr privat fjärrvärme till en egen bergvärmeanläggning. Klart sånt skapar rubriker i "fjärrvärme-Sverige". Nu är det inte så att jag har något emot fjärrvärme, tvärt om, det kan va ett mycket bra energi och miljömässigt val.

Om bostadsföreningen köper grön el till sin nya bergvärmeanläggning så är lösningen klockren. Iallafall för alla utom fjärrvärmeleverantören som inte alls kan förstå värdet i att äga sin egen värmekälla, sänka energiförbrukningen och där med energikostnaden och miljöpåverkan.

Länk till onlineversionen av artikeln kommer om någon dag.

HSB klimatavtal har jag skrivit om innan, nu har ett par föreningar i HSB Göta skrivit på avtalet och först ut va Brf Postiljonen i Kinna. tummen upp säger jag :)

I dagarna håller jag på en mycket intressant energideklaration, en fastighetsägare med 180 lgh i ett och samma område fördelat på 23 huskroppar som värms med olja!? Ja det finns fortfarande stora fastigheter som värms med olja, jag har inte haft svårt hitta lönsamma energisparåtgärder hos dem om man säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar